Patiëntgericht communiceren
Goede zorg begint bij goede communicatie Goede, herstelondersteundende zorg begint bij goed communiceren. Je richt je daarbij op de patiënt: wat is er aan de hand? Wat heeft hij nodig? Je wilt contact maken, subtiel invoegen, écht luisteren naar de patiënt (en zijn naasten), om vervolgens samen te werken aan diens herstel. Daarvoor moet je als hulpverlener echt zijn, empathie tonen en flexibel durven zijn. Soms ben je de redder in nood, maar meestal ben je een gelijkwaardige gesprekspartner. Herziene derde druk Wat is er nieuw in deze derde druk? Naast dat het hele boek is opgefrist, zijn de hoofdstukken Lastige interacties en Claimend gedrag geüpdatet en samengevoegd tot een nieuw hoofdstuk: Lastige interactiepatronen. Het hoofdstuk Somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten (SOLK) is geheel herzien en heet nu Aanhoudende lichamelijke klachten (ALK). Nieuw is het hoofdstuk over autisme. Dit heldere en praktische boek biedt inspiratie aan alle hulpverleners in de medische praktijk en daarbuiten. Als goede zorg begint bij goed communiceren, dan is Patiëntgericht communiceren: Gids voor de medische praktijk de basis. MedCom-app MedCom is een unieke zorg-communicatie-app waarmee je je in minder dan 15 seconden voorbereidt op een gesprek met een patiënt. De gespreksvaardigheden zijn patiëntgericht: naast respectvol en effectief, zo veel mogelijk wetenschappelijk verantwoord. Handig voor in de spreekkamer, op de afdeling of bij de patiënt thuis. In verband met de herziening van het boek is ook de app geheel herzien.
Auteur | | Remke van Staveren |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Geneeskunde & Verpleging |