Kunst, opvoeding en ontwikkeling
Dit boek biedt een basis aan hen die zich met kunstzinnige vorming of met aspecten van kunst bezighouden in onderwijs of hulpverlening: leraren basisonderwijs, kunstdocenten, SPH'ers, OMB'ers, OBV'ers en creatief therapeuten.
'Als we niet oppassen hebben we straks een maatschappij van allemaal grijze tulpen, verwelkt en scheefgegroeid in de kantoortuinen van de rekenlinealisten....'
Kunst hoort op een natuurlijke en functionele wijze bij de mens in alle fasen van zijn ontwikkeling. Meer aandacht voor de ontwikkeling van gevoel, intuïtie en kunstzinnige vermogens in onderwijs en opvoeding zou het natuurlijk evenwicht kunnen bevorderen. Kunstzinnige vermogens zijn niet louter een gave, maar kunnen met degelijk vakmanschap bij de meeste mensen tot ontwikkeling gebracht worden tot een heel behoorlijk niveau.
in dit boek wordt beschreven wat een 'professional' in hulpverlening, opvoeding en onderwijs in ieder geval basaal behoort te weten over kunstzinnige ontwikkeling met betrekking tot muziek, beeldend vormen, de waardering van kunst, spel, dans, toneel en taalverwerving. Tevens biedt het voldoende aanknopingspunten om de eigen opvattingen over kunst, kunstzinnige vorming, onderwijs en muzisch-agogisch handelen aan te scherpen.
'Als we niet oppassen hebben we straks een maatschappij van allemaal grijze tulpen, verwelkt en scheefgegroeid in de kantoortuinen van de rekenlinealisten....'
Kunst hoort op een natuurlijke en functionele wijze bij de mens in alle fasen van zijn ontwikkeling. Meer aandacht voor de ontwikkeling van gevoel, intuïtie en kunstzinnige vermogens in onderwijs en opvoeding zou het natuurlijk evenwicht kunnen bevorderen. Kunstzinnige vermogens zijn niet louter een gave, maar kunnen met degelijk vakmanschap bij de meeste mensen tot ontwikkeling gebracht worden tot een heel behoorlijk niveau.
in dit boek wordt beschreven wat een 'professional' in hulpverlening, opvoeding en onderwijs in ieder geval basaal behoort te weten over kunstzinnige ontwikkeling met betrekking tot muziek, beeldend vormen, de waardering van kunst, spel, dans, toneel en taalverwerving. Tevens biedt het voldoende aanknopingspunten om de eigen opvattingen over kunst, kunstzinnige vorming, onderwijs en muzisch-agogisch handelen aan te scherpen.
Auteur | | Han Berghs |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |