Logopedie voor onderwijsgevenden
In dit boek geeft de auteur mogelijkheden aan om zich bewust worden van goede en verkeerde spreekgewoonten. Ook praktische oefeningen en suggesties gericht op verbetering van de eigen stem en uitspraak en op het voorkomen van problemen op dit gebied komen aan bod.
Daarnaast is dit boek een handleiding voor hen die(beroepshalve) geconfronteerd worden met spraak-, taal-, stem- en gehoorstoornissen bij kinderen. Als deze stoornissen tijdig herkend worden, kan een kind al in een vroeg stadium geholpen worden. In een later stadium behandelen duurt over het algemeen langer en het kost meer moeite om al ingeslepen gewoonten te veranderen. Ook hebben deze stoornissen vaak een negatief effect op de sociaal-emotionele van het kind.
In deel I wordt beknopte theoretische informatie gegeven over de invloed op het spreken: houding, adem, stem, articulatie en expressieve factoren. Daarnaast worden oefeningen en suggesties gegeven ter verbetering van verkeerde spreekgewoonten die een ongunstige invloed hebben op stem en spraak tijdens het lesgeven.
In deel II vindt de lezer hoe men spraak-, taal, stem-, en gehoorstoornissen bij kinderen kan herkennen, welke verwijsmogelijkheden er zijn, welke punten van belang zijn in het contact met ouders en deskundigen naar wie het kind is verwezen en hoe de onderwijsgevende er zelf in de klas mee kan omgaan.
Door de verwerkingsvragen aan het eind van elk hoofdstuk leent het boek zich naast cursorisch gebruik ook voor modulair gebruik en voor zelfstudie. Bij stemproblemen tijdens lesgeven is echter over het algemeen deskundige praktische begeleiding gewenst.
Het boek is in de eerste plaats bestemd voor (aanstaande) leerkrachten in het basisonderwijs, speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs; daarnaast kunnen ook ouders, school- en huisartsen en iedereen die beroepsmatig met kinderen te maken heeft, er belangrijke informatie in vinden over spraak-, taal-, stem-, en gehoorstoornissen bij kinderen.
Auteur | | Mieke Pronk-Boerma |
Taal | | Nederlands |
Type | | Bindwijze overig |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |