Counselings-Training
'Counselings - training' bevat een systematische gesprekstraining voor het aanleren van vaardigheden ten behoeve van hulpverlening en begeleiding. Basis hiervoor is een model dat bestaat uit 3 fasen: exploratie, verdieping en aktie. Het is een synthese van cliënt - gerichte methoden en leertheoretische principes.
De training bevat oefeningen in gesprekken. Daarbij worden technieken en vaardigheden geleerd, waardoor de counselor adekwater met ervaringen, gedragingen en gevoelens van de cliënt kan omgaan. De counselor leert een methode hanteren om cliënten systematisch te helpen of te begeleiden. in het eerste hoofdstuk wordt achtergrondinformatie over intermenselijke communicatie gegeven, omdat inzicht hierin een Uitgangspunt vormt voor effektieve gespreksvoering. Een theoretisch model vormt de basis voor deze gesprekstraining. Dit model bestaat uit drie fasen, namelijk een exploratie-, een verdiepings- en een aktiefase. Het accent ligt, in de exploratiefase, op het aanleren van vaardigheden met het doel: het aangaan van een hulpverlenings - relatie, het duidelijk krijgen van de hulpvraag zodat gezamenlijk gewerkt wordt aan het verkrijgen van inzicht in de problematiek van de cliënt. Dit houdt in dat de counselor de zelf - exploratie van de cliënt stimuleert. Pas nadat deze exploratie zeer zorgvuldig uitgevoerd is, kan overgegaan worden naar de tweede fase, de verdiepingsfase. Hier ligt het accent op vaardigheden die een actievere rol van de counselor vragen, zoals concretisering, onmiddelijkheid en opbouwende confrontatie. Tevens worden voorbereidingen getroffen om tot aktie over te gaan, in de derde fase, de aktiefase, wordt de cliënt ondersteund bij het overgaan tot handelen. In deze derde fase leert de counselor - in - training handelingsmodellen te hanteren.
Het boek is bestemd voor opleidingen, waar hulpverlenings - vaardigheden worden gedoceerd. Met name valt te denken aan sociaal-(ped)agogische opleidingen, verpleegkundige opleidingen en opleidingen voor onderwijsgevenden
De training bevat oefeningen in gesprekken. Daarbij worden technieken en vaardigheden geleerd, waardoor de counselor adekwater met ervaringen, gedragingen en gevoelens van de cliënt kan omgaan. De counselor leert een methode hanteren om cliënten systematisch te helpen of te begeleiden. in het eerste hoofdstuk wordt achtergrondinformatie over intermenselijke communicatie gegeven, omdat inzicht hierin een Uitgangspunt vormt voor effektieve gespreksvoering. Een theoretisch model vormt de basis voor deze gesprekstraining. Dit model bestaat uit drie fasen, namelijk een exploratie-, een verdiepings- en een aktiefase. Het accent ligt, in de exploratiefase, op het aanleren van vaardigheden met het doel: het aangaan van een hulpverlenings - relatie, het duidelijk krijgen van de hulpvraag zodat gezamenlijk gewerkt wordt aan het verkrijgen van inzicht in de problematiek van de cliënt. Dit houdt in dat de counselor de zelf - exploratie van de cliënt stimuleert. Pas nadat deze exploratie zeer zorgvuldig uitgevoerd is, kan overgegaan worden naar de tweede fase, de verdiepingsfase. Hier ligt het accent op vaardigheden die een actievere rol van de counselor vragen, zoals concretisering, onmiddelijkheid en opbouwende confrontatie. Tevens worden voorbereidingen getroffen om tot aktie over te gaan, in de derde fase, de aktiefase, wordt de cliënt ondersteund bij het overgaan tot handelen. In deze derde fase leert de counselor - in - training handelingsmodellen te hanteren.
Het boek is bestemd voor opleidingen, waar hulpverlenings - vaardigheden worden gedoceerd. Met name valt te denken aan sociaal-(ped)agogische opleidingen, verpleegkundige opleidingen en opleidingen voor onderwijsgevenden
Auteur | | Berend de Bruin |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Mens & Maatschappij |