Persoonlijke conflicten op het werk
In dit boek wordt nagegaan waarom er op het werk conflicten ontstaan en wat voor gevolgen dat kan hebben op ons algemene welzijn. Het biedt praktische strategieën om effectief om te gaan met relaties op de werkplek: met chefs, collega's en cliënten. Onze relaties krijgen mede vorm door persoonsgebonden factoren als manier van leiding geven, geslacht, karakter- en leeftijdsverschillen, maar al deze factoren bevatten ook aanwijzingen voor de oorzaken van conflict. Openlijke kritiek op iemand hebben met wie we samenwerken, vertrouwelijke informatie naar buiten brengen, weigeren samen te werken of een intieme omgang die de grenzen van het aanvaardbare overschrijdt: het zijn allemaal gevallen waarin (ongeschreven) regels voor relaties overtreden worden. Botsing van karakters of machtsmisbruik kan een belangrijke bron zijn van conflicten met chefs of collega's. Onze eigen opvattingen en uitgangspunten zijn echter ook van invloed op hoe we zulke voorvallen interpreteren en proberen te hanteren. Dit is een praktisch en handzaam boek met aparte hoofdstukken over pesterijen op het werk en wat je moet doen wanneer een conflict aanhoudt. Er worden concrete gevallen beschreven en oefeningen gebruikt om het eigen functioneren beter te kunnen beoordelen en om aan te geven wat voor strategieën er zijn om met persoonlijke conflicten op het werk om te gaan. Dit boek is geschreven voor alle werksituaties: in het bedrijfsleven, het onderwijs, de gezondheidszorg of de maatschappelijke en openbare dienstverlening.
Auteur | | Robert J. Edelmann |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Psychologie |