Christelijke ethiek
Uit liet woord vooraf van dit bock:
Mijn eigen standpunt kan men pro life noemen. Toch verdedigd ik hier en daar opvattingen die onder de voorstanders van pro life niet algemeen gedeeld worden. Ik heb soms de indruk dat men wat bang is uitgevallen om nieuwe ontwikkelingen in de medische wetenschap open tegemoet te treden. Verder gebruikt men in het verzet tegen wat ik zelf ook afwijs, soms argument die mij niet doeltreffend lijken. Zo neem ik dat de voorstanders van euthanasie niet effectief met rationele en morele argumenten bestreden kunnen worden, als het over kern van de kwestie gaat. De integriteit van de tegenstander wordt gemakkelijk in twijfel getrokken en dat wederzijds als we uit het oog verliezen dat morele zaken, zoals b.v. het oefenen van barmhartigheid, ingekleurd worden door levensbeschouwelijke overtuiging. Moraal is niet het laatste, maar het voorlaatste station.
Dit deel verschijnt in de serie Christelijke ethiek. De serie is bedoeld voor wie op zoek is naar een basis bij ethische vraagstukken in brede zin, voor pastores, ouderlingen, diakenen en andere gemeenteleden; ze kan uitstekend dienen niet alleen als studiemateriaal voor theologen, maar ook voor wie zich vanuit andere vakgebieden wil verdiepen in de ethiek.
In dit deel komt aan de orde: wat is medische ethiek in christelijk perspectief?; de confrontatie met de algemene medische ethiek; de verhouding van de arts verpleegkundige tot de patiƫnt; waarheid en leugen aan het ziektebed; het beroepsgeheim; allocatie in de gezondheidzorg; anticonceptie en natuurwet; neonautologisch problemen; abortus; leiden en dood; euthanasie en beƫindiging van de behandeling; zelfdoding; orgaantransplantatie.
Mijn eigen standpunt kan men pro life noemen. Toch verdedigd ik hier en daar opvattingen die onder de voorstanders van pro life niet algemeen gedeeld worden. Ik heb soms de indruk dat men wat bang is uitgevallen om nieuwe ontwikkelingen in de medische wetenschap open tegemoet te treden. Verder gebruikt men in het verzet tegen wat ik zelf ook afwijs, soms argument die mij niet doeltreffend lijken. Zo neem ik dat de voorstanders van euthanasie niet effectief met rationele en morele argumenten bestreden kunnen worden, als het over kern van de kwestie gaat. De integriteit van de tegenstander wordt gemakkelijk in twijfel getrokken en dat wederzijds als we uit het oog verliezen dat morele zaken, zoals b.v. het oefenen van barmhartigheid, ingekleurd worden door levensbeschouwelijke overtuiging. Moraal is niet het laatste, maar het voorlaatste station.
Dit deel verschijnt in de serie Christelijke ethiek. De serie is bedoeld voor wie op zoek is naar een basis bij ethische vraagstukken in brede zin, voor pastores, ouderlingen, diakenen en andere gemeenteleden; ze kan uitstekend dienen niet alleen als studiemateriaal voor theologen, maar ook voor wie zich vanuit andere vakgebieden wil verdiepen in de ethiek.
In dit deel komt aan de orde: wat is medische ethiek in christelijk perspectief?; de confrontatie met de algemene medische ethiek; de verhouding van de arts verpleegkundige tot de patiƫnt; waarheid en leugen aan het ziektebed; het beroepsgeheim; allocatie in de gezondheidzorg; anticonceptie en natuurwet; neonautologisch problemen; abortus; leiden en dood; euthanasie en beƫindiging van de behandeling; zelfdoding; orgaantransplantatie.
Auteur | | Douma |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Religie, Spiritualiteit & Filosofie |