Nederlands leerboek jeugdgezondheidszorg Deel A Organisatie Deel B Inhoud
Deel A
Het werkveld van de jeugdgezondheidszorg (JGZ) is een dynamisch werkveld, daarover kan weinig misverstand bestaan. In zeven jaar tijd is er zo veel veranderd, dat het Nederlands Leerboek Jeugdgezondheidszorg – in zijn inmiddels ruim 60-jarig bestaan uitgegroeid tot een standaardwerk – weer toe is aan een herziening: de geheel herziene zevende druk die nu voor u ligt. De inhoudelijke veranderingen zijn legio; wat is gebleven, is de vertrouwde tweedeling van het leerboek: deel A houdt zich bezig zich met de beleidsmatige en organisatorische kant; deel B richt zich als vanouds op de inhoudelijke aspecten.
Het boek opent met een verantwoording van de keuze voor het model van de gezondheidsdeterminanten van Lalonde als organisatiekader voor het leerboek. Deze vier determinanten – het interne milieu van de mens, het externe milieu, de leefstijl en het zorgsysteem – worden vervolgens één voor één uitvoerig
besproken. Het tweede hoofdstuk plaatst de JGZ in een historisch perspectief, dat eens te meer duidelijk maakt hoezeer deze vorm van zorg wordt bepaald door de specifieke, sociaaleconomische en maatschappelijke omgeving. In het daarop volgende hoofdstuk worden de positie, de organisatie en de financiering van de JGZ besproken. Vervolgens staat de uitvoering centraal, met onder meer aandacht voor het basistakenpakket, de interne samenwerkingspartners van de JGZ, de kwaliteitszorg en de implementatie van de zorg. De beide laatste hoofdstukken gaan respectievelijk in op de externe partners van de JGZ en de belangrijkste wet- en regelgeving.
Het Nederlands Leerboek Jeugdgezondheidszorg, deel A is niet alleen goed bruikbaar binnen de gezondheidszorg- en welzijnsopleidingen op HBO- en academisch niveau, het vormt tevens een gedegen naslagwerk voor artsen, verpleegkundigen en de overige beroepsgroepen werkzaam binnen de JGZ.
Deel B
Het werkveld van de jeugdgezondheidszorg (JGZ) is een dynamisch werkveld, daarover kan weinig misverstand bestaan. Inmiddels is er weer zo veel veranderd, dat het Nederlands Leerboek Jeugdgezondheidszorg – in zijn ruim 60-jarig bestaan uitgegroeid tot een standaardwerk – weer toe is aan een herziening: de geheel herziene zevende druk. De inhoudelijke veranderingen zijn legio; de vertrouwde tweedeling van het leerboek is gehandhaafd: deel A beschrijft de beleidsmatige en organisatorische kant; deel B richt zich op de inhoudelijke aspecten.
In dit boek wordt de inhoud in de dagelijkse praktijk van de jeugdgezondheidszorg beschreven in zeven leeftijdspecifieke hoofdstukken. In het eerste hoofdstuk, de inleiding in de JGZ, worden vanuit de huidige visie algemene principes en kenmerken beschreven van de voornaamste ontwikkelingsgebieden van kinderen van 0 tot 19 jaar. In de vijf daarop volgende hoofdstukken worden de ontwikkelingspecifieke elementen van kind en jeugdige behandeld in de verschillende leeftijdsfasen. Dat gebeurt steevast in dezelfde volgorde, gebaseerd op de gezondheidsdeterminanten van Lalonde. Na een typering van de leeftijdsfase volgt er een beschrijving van de normale groei en ontwikkeling, wordt het externe milieu geconcretiseerd en is er aandacht voor leefstijl, mogelijke bedreigingen en voor het zorgsysteem. Het laatste hoofdstuk
behandelt kinderen in bijzondere situaties.
Deel B geeft een compleet overzicht van de factoren die de gezonde ontwikkeling van een kind in de betreffende leeftijdsfase bevorderen dan wel bedreigen, en van de rol die de jeugdgezondheidszorg daarbij speelt.
Het Nederlands Leerboek Jeugdgezondheidszorg, deel B is niet alleen goed bruikbaar binnen de gezondheidszorg- en welzijnsopleidingen op HBO- en academisch niveau, het vormt tevens een gedegen naslagwerk voor artsen, verpleegkundigen en de overige beroepsgroepen werkzaam binnen de JGZ.
Het werkveld van de jeugdgezondheidszorg (JGZ) is een dynamisch werkveld, daarover kan weinig misverstand bestaan. In zeven jaar tijd is er zo veel veranderd, dat het Nederlands Leerboek Jeugdgezondheidszorg – in zijn inmiddels ruim 60-jarig bestaan uitgegroeid tot een standaardwerk – weer toe is aan een herziening: de geheel herziene zevende druk die nu voor u ligt. De inhoudelijke veranderingen zijn legio; wat is gebleven, is de vertrouwde tweedeling van het leerboek: deel A houdt zich bezig zich met de beleidsmatige en organisatorische kant; deel B richt zich als vanouds op de inhoudelijke aspecten.
Het boek opent met een verantwoording van de keuze voor het model van de gezondheidsdeterminanten van Lalonde als organisatiekader voor het leerboek. Deze vier determinanten – het interne milieu van de mens, het externe milieu, de leefstijl en het zorgsysteem – worden vervolgens één voor één uitvoerig
besproken. Het tweede hoofdstuk plaatst de JGZ in een historisch perspectief, dat eens te meer duidelijk maakt hoezeer deze vorm van zorg wordt bepaald door de specifieke, sociaaleconomische en maatschappelijke omgeving. In het daarop volgende hoofdstuk worden de positie, de organisatie en de financiering van de JGZ besproken. Vervolgens staat de uitvoering centraal, met onder meer aandacht voor het basistakenpakket, de interne samenwerkingspartners van de JGZ, de kwaliteitszorg en de implementatie van de zorg. De beide laatste hoofdstukken gaan respectievelijk in op de externe partners van de JGZ en de belangrijkste wet- en regelgeving.
Het Nederlands Leerboek Jeugdgezondheidszorg, deel A is niet alleen goed bruikbaar binnen de gezondheidszorg- en welzijnsopleidingen op HBO- en academisch niveau, het vormt tevens een gedegen naslagwerk voor artsen, verpleegkundigen en de overige beroepsgroepen werkzaam binnen de JGZ.
Deel B
Het werkveld van de jeugdgezondheidszorg (JGZ) is een dynamisch werkveld, daarover kan weinig misverstand bestaan. Inmiddels is er weer zo veel veranderd, dat het Nederlands Leerboek Jeugdgezondheidszorg – in zijn ruim 60-jarig bestaan uitgegroeid tot een standaardwerk – weer toe is aan een herziening: de geheel herziene zevende druk. De inhoudelijke veranderingen zijn legio; de vertrouwde tweedeling van het leerboek is gehandhaafd: deel A beschrijft de beleidsmatige en organisatorische kant; deel B richt zich op de inhoudelijke aspecten.
In dit boek wordt de inhoud in de dagelijkse praktijk van de jeugdgezondheidszorg beschreven in zeven leeftijdspecifieke hoofdstukken. In het eerste hoofdstuk, de inleiding in de JGZ, worden vanuit de huidige visie algemene principes en kenmerken beschreven van de voornaamste ontwikkelingsgebieden van kinderen van 0 tot 19 jaar. In de vijf daarop volgende hoofdstukken worden de ontwikkelingspecifieke elementen van kind en jeugdige behandeld in de verschillende leeftijdsfasen. Dat gebeurt steevast in dezelfde volgorde, gebaseerd op de gezondheidsdeterminanten van Lalonde. Na een typering van de leeftijdsfase volgt er een beschrijving van de normale groei en ontwikkeling, wordt het externe milieu geconcretiseerd en is er aandacht voor leefstijl, mogelijke bedreigingen en voor het zorgsysteem. Het laatste hoofdstuk
behandelt kinderen in bijzondere situaties.
Deel B geeft een compleet overzicht van de factoren die de gezonde ontwikkeling van een kind in de betreffende leeftijdsfase bevorderen dan wel bedreigen, en van de rol die de jeugdgezondheidszorg daarbij speelt.
Het Nederlands Leerboek Jeugdgezondheidszorg, deel B is niet alleen goed bruikbaar binnen de gezondheidszorg- en welzijnsopleidingen op HBO- en academisch niveau, het vormt tevens een gedegen naslagwerk voor artsen, verpleegkundigen en de overige beroepsgroepen werkzaam binnen de JGZ.
Auteur | | Esther Oskam |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Gezondheid & Lichaam |