Stichting management studies - Het nieuwe werken ontrafeld
Uitgave in samenwerking met Stichting Management Studies
HET NIEUWE WERKEN staat volop in de aandacht. En niet zonder reden: het nieuwe werken staat synoniem voor innovatieve manieren van werken. Werkvormen die organisaties nieuwe kansen bieden om zich te onderscheiden. Tegelijkertijd is er nog weinig concreet bewijs dat deze nieuwe werkvormen ook daadwerkelijk vruchten afwerpen. Belangrijke vragen rond betekenis, nut en noodzaak van het nieuwe werken bleven tot voor kort onbeantwoord. Betrouwbare informatie over de impact van het nieuwe werken op de bedrijfsvoering en de concrete bijdrage aan het bedrijfsresultaat ontbrak. Daarin brengt dit boek nu verandering.
Winnaar van de LTP / Van den Berghprijs 2010
Het beste HR-boek in het Nederlands taalgebied!
In het juryrapport werd het boek geprezen vanwege de complete, verfrissende, vlot geschreven kijk op een zeer actueel onderwerp.
'Het maakt op een overtuigende manier duidelijk dat 'het nieuwe werken' meer is dan een besparing op het aantal vierkante meters kantooroppervlakte. Het nieuwe werken impliceert sturen op resultaat en het daarbij behorende geven van vertrouwen, het bieden van een vrije en onbeperkte toegang tot kennis , flexibele arbeidsrelaties en de mogelijkheid om onafhankelijk van tijd en plaats te werken. Het boek verbreedt daarmee de kennis van en het zicht op de voorwaarden voor het nieuwe werken'.
In opdracht van Stichting Management Studies hebben de auteurs gekeken naar de verschillende verschijningsvormen van het nieuwe werken in de Nederlandse bedrijfspraktijk. Zij hebben diepgaand onderzoek gedaan bij ruim twintig toonaangevende organisaties naar nieuwe werkvormen en hebben daarmee de ware betekenis van het nieuwe werken ontrafeld. Door in kaart te brengen wat de beweegredenen zijn voor organisaties om ermee aan de slag te gaan, krijgt het concept daadwerkelijk kleur. Maar ook door te kijken naar de werkvormen die daarbij worden gekozen, wat geleerde lessen zijn en wat het concreet oplevert.
Dit boek verschaft een interessant en inspirerend, maar zeker ook ontnuchterend beeld van de praktijk van het nieuwe werken binnen een groot aantal Nederlandse organisaties. Het nieuwe werken, zo wordt in dit boek uiteengezet, is geen tovermiddel maar tegelijkertijd is niets doen al lang geen serieus alternatief meer. Want in een snel veranderende organisatiecontext, waarin kennis en creativiteit als hefbomen naar concurrentievoordeel aan belang winnen, wordt het steeds belangrijker om nieuwe manieren van organiseren te verkennen. Juist omdat organisaties te maken hebben met een nieuwe generatie medewerkers die andere voorkeuren en preferenties koestert ten aanzien van werk en werkomgeving. Een werkomgeving die bovendien snel van karakter verandert door de ongekende mogelijkheden die nieuwe sociale toepassingen van ICT bieden. Ontwikkelingen die steeds meer dwingen tot wezenlijke aanpassing van de organisatie van werk.
De auteurs, Ruurd Baane, Patrick Houtkamp en Marcel Knotter zijn allen als partner verbonden aan Bright & Company I HR Strategy.
HET NIEUWE WERKEN staat volop in de aandacht. En niet zonder reden: het nieuwe werken staat synoniem voor innovatieve manieren van werken. Werkvormen die organisaties nieuwe kansen bieden om zich te onderscheiden. Tegelijkertijd is er nog weinig concreet bewijs dat deze nieuwe werkvormen ook daadwerkelijk vruchten afwerpen. Belangrijke vragen rond betekenis, nut en noodzaak van het nieuwe werken bleven tot voor kort onbeantwoord. Betrouwbare informatie over de impact van het nieuwe werken op de bedrijfsvoering en de concrete bijdrage aan het bedrijfsresultaat ontbrak. Daarin brengt dit boek nu verandering.
Winnaar van de LTP / Van den Berghprijs 2010
Het beste HR-boek in het Nederlands taalgebied!
In het juryrapport werd het boek geprezen vanwege de complete, verfrissende, vlot geschreven kijk op een zeer actueel onderwerp.
'Het maakt op een overtuigende manier duidelijk dat 'het nieuwe werken' meer is dan een besparing op het aantal vierkante meters kantooroppervlakte. Het nieuwe werken impliceert sturen op resultaat en het daarbij behorende geven van vertrouwen, het bieden van een vrije en onbeperkte toegang tot kennis , flexibele arbeidsrelaties en de mogelijkheid om onafhankelijk van tijd en plaats te werken. Het boek verbreedt daarmee de kennis van en het zicht op de voorwaarden voor het nieuwe werken'.
In opdracht van Stichting Management Studies hebben de auteurs gekeken naar de verschillende verschijningsvormen van het nieuwe werken in de Nederlandse bedrijfspraktijk. Zij hebben diepgaand onderzoek gedaan bij ruim twintig toonaangevende organisaties naar nieuwe werkvormen en hebben daarmee de ware betekenis van het nieuwe werken ontrafeld. Door in kaart te brengen wat de beweegredenen zijn voor organisaties om ermee aan de slag te gaan, krijgt het concept daadwerkelijk kleur. Maar ook door te kijken naar de werkvormen die daarbij worden gekozen, wat geleerde lessen zijn en wat het concreet oplevert.
Dit boek verschaft een interessant en inspirerend, maar zeker ook ontnuchterend beeld van de praktijk van het nieuwe werken binnen een groot aantal Nederlandse organisaties. Het nieuwe werken, zo wordt in dit boek uiteengezet, is geen tovermiddel maar tegelijkertijd is niets doen al lang geen serieus alternatief meer. Want in een snel veranderende organisatiecontext, waarin kennis en creativiteit als hefbomen naar concurrentievoordeel aan belang winnen, wordt het steeds belangrijker om nieuwe manieren van organiseren te verkennen. Juist omdat organisaties te maken hebben met een nieuwe generatie medewerkers die andere voorkeuren en preferenties koestert ten aanzien van werk en werkomgeving. Een werkomgeving die bovendien snel van karakter verandert door de ongekende mogelijkheden die nieuwe sociale toepassingen van ICT bieden. Ontwikkelingen die steeds meer dwingen tot wezenlijke aanpassing van de organisatie van werk.
De auteurs, Ruurd Baane, Patrick Houtkamp en Marcel Knotter zijn allen als partner verbonden aan Bright & Company I HR Strategy.
Auteur | | Ruurd Baane |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Managementboeken |