Pleegzorg in perspectief

Pleegzorg in perspectief

''Pleegzorg is enorm in ontwikkeling.

Niet alleen is het aantal kinderen dat gebruik maakt van pleegzorg de afgelopen tien jaar verdubbeld, maar ook de problematiek van pleegkinderen is verhevigd.
Dat heeft de redactie van dit boek ertoe gebracht om een aantal ­auteurs te vragen hun licht te laten schijnen over deze ontwikkelingen in de pleegzorg. Het resultaat is een boek dat bestaat uit vier delen.

Deel I heeft betrekking op de opvoedingssituatie van pleegkinderen, hun ontwikkeling en hun relatie tot ouders en pleegouders. Deel II geeft het juridisch kader waarbinnen pleegzorg plaatsvindt. Tevens komen aan bod de juridische mogelijkheden voor ouders, pleegouders en pleegkinderen. Deel III schenkt aandacht aan het verloop van pleeggezinplaatsingen en gaat in op de gevolgen van overplaatsingen van kinderen. Ook organisatorische aspecten van de pleegzorg komen aan de orde. In deel IV wordt aandacht besteed aan de diagnostiek van pleegkinderen en de mogelijkheden van interventies. Daarnaast worden twee praktijkmodellen op het gebied van de pleegzorg besproken.
In een slotbeschouwing gaat de redactie, bestaande uit Peter van den Bergh en Tonny Weterings, in op de bijdragen van de verschillende auteurs. ­Tevens presenteren zij een pedagogisch beslissingsmodel voor de pleegzorg. Het geheel biedt een perspectief voor kinderen in de pleegzorg.

Over de auteurs
Peter van den Bergh is werkzaam bij de afdeling orthopedagogiek van de Universiteit Leiden met als specialisatie de jeugd- en pleegzorg. Tevens heeft hij een eigen psychologische/pedagogische praktijk. Hij is beëdigd als getuige-deskundige voor de rechtbank.
Tonny Weterings is na haar pensionering verbonden gebleven aan de Universiteit Leiden en heeft al meer dan 35 jaar ervaring als senior onderzoeker op het gebied van de jeugd- en pleegzorg. Zij rapporteert aan rechtbanken en tevens is zij als docent verbonden aan SSR, Studiecentrum Rechtspleging, waar zij cursussen geeft aan kinderrechters en gerechtssecretarissen. Zij is de grondlegger van het Pedagogisch SignaleringsInstrumentarium (PSI).''

Auteur | P.M. van den Bergh
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie | Onderwijs & Didactiek

bol logo

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789033489457
Boekomslag voor ISBN: 9789492398581
Boekomslag voor ISBN: 9789023247937
Boekomslag voor ISBN: 9789023236443
Boekomslag voor ISBN: 9789081492140
Boekomslag voor ISBN: 9789013090420


Boekn ©