Toetsen in het hoger onderwijs

Toetsen in het hoger onderwijs

''Hoe maak ik een goede toetsvraag? Verdragen open vragen en gesloten vragen elkaars gezelschap? Heeft een multiple-choicevraag altijd vier antwoordalternatieven? Kun je de antwoorden op essayvragen ook statistisch analyseren? Waar leg ik de grens tussen voldoende en onvoldoende? Als een vraag achteraf slecht blijkt te zijn, wat dan? Hoe kun je eerder afgenomen vragen recyclen voor hergebruik? Wat doet een slimme docent met een slimme student?

Op deze en nog vele andere vragen die u als docent tegen kunt komen, geeft Toetsen in het hoger onderwijs antwoord. Het hele proces, van het opstellen van de vraag tot het verwerken van de antwoorden, wordt in vier fasen besproken: construeren, afnemen, verwerken en evalueren.

Toetsen begint bij het opstellen van de vragen. Vaak lijkt een vraag voor de bedenker helder, maar ervaren studenten dit heel anders. U kunt dit voorkomen door er van uit te gaan dat iedere vraag die u bedenkt, verbeterd kan worden.
Na het construeren van de vragen volgt het afnemen van het tentamen; een complexe activiteit die de juiste organisatie vereist. Een lastige stap in het toetsproces, van score naar cijfer, wordt uitgebreid behandeld. Ten slotte wordt besproken hoe u de gebruikte vragen kunt recyclen voor de volgende toets.

Toetsen in het hoger onderwijs is bedoeld als praktisch handboek voor docenten aan universiteiten en hbo-instellingen. Het boek voorziet in een behoefte bij docententrainingen en is daarnaast uitstekend te gebruiken als hulpmiddel bij zelfstudie.

De auteur was als onderwijskundige jarenlang verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij hield zich onder meer bezig met de kwaliteit van toetsing.''

Auteur | W. Bender
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie | Onderwijs & Didactiek

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789036802383
Boekomslag voor ISBN: 9789031348114
Boekomslag voor ISBN: 9789023234647
Boekomslag voor ISBN: 9789036816786
Boekomslag voor ISBN: 9789044132946


Boekn ©