Leren Leven En Studeren
De emotionele en psychologische ontwikkeling van studerende jonge volwassenen (17-25 jaar), vormt het onderwerp van dit boek. In deze leeftijdsfase worden vrij definitieve keuzen gemaakt op belangrijke levensgebieden. Ook neurotische belemmeringen in de persoonlijke groei worden nu vaak manifest. Behandeling die op latere leeftijd jaren zou duren, is nu vaak in korte tijd mogelijk. Deze leeftijdsgroep stelt specifieke eisen aan de hulpverlener: aan de wijze waarop hij met hen omgaat en aan zijn kennis van wat bij hen speelt. Voorbeelden van eigentijdse behandelvormen zijn gebundeld vanuit de ervaring van de auteur als studentenpsycholoog van de Rijksuniversiteit Groningen.
Voor psychologen en psychotherapeuten vormt deze leeftijdsgroep vaak een belangrijk deel van hun cli ntenpopulatie. Er is aandacht voor veel voorkomende themaĆs en voor kortdurende psychotherapie met behoud van diepte en gebruik van nonverbale technieken.
Studentendecanen, studieadviseurs en docenten vinden in dit boek adviezen voor omgang met persoonlijke problemen van studenten en overwegingen over al dan niet verwijzen. Een apart hoofdstuk wordt aan ouders gewijd; zij zijn immers een veelbesproken onderwerp in behandelingen van jongvolwassenen. Beleidsmakers van Universiteit, HBO en anderen die te maken hebben met de leeftijdsgroep van 17-25 jarigen vinden argumenten in dit boek voor het belang van psychologische hulpverlening b nnen een onderwijsinstelling.
Uitgangspunt is dat deze service zich niet kan beperken tot hulp bij zuivere studeerproblemen, maar ook de persoonlijke problematiek wordt daarbij betrokken.Auteur | | Louis Sommeling |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Psychologie |