Ethiek van de gastvrijheid
"Dienstverlenende organisaties - of het nu gaat om horeca, hulpverlening, toerisme en recreatie, of om winkelbedrijven - moeten in hun bedrijfsvoering het begrip gastvrijheid koesteren.
Gastvrijheid is voor deze organisaties de bedrijfsethiek bij uitstek. In deze ethiek wordt gastvrijheid als waarde gekoppeld aan de doelstellingen die elke onderneming ook heeft, namelijk winst maken en werken aan het eigen voortbestaan. Met andere woorden: hoe kun je gastvrijheid verlenen, aan dienstbetoon doen, en tegelijkertijd een commercieel verantwoord bedrijf zijn.
Vijver werkt de consequenties van het begrip gastvrijheid voor verschillende aandachtsvelden, zoals personeelsbeleid, omgang met de natuur, interculturele contacten en organisatiecultuur, uit.
Dr. H.W. Vijver is docent bedrijfsethiek aan de Faculteit Economie & Management van de Christelijke Hogeschool Noor-Nederland te Leeuwarden. Hij is tevens coordinator van het studiecentrum voor ethiek en levensbeschouwing van deze hogeschool."
Gastvrijheid is voor deze organisaties de bedrijfsethiek bij uitstek. In deze ethiek wordt gastvrijheid als waarde gekoppeld aan de doelstellingen die elke onderneming ook heeft, namelijk winst maken en werken aan het eigen voortbestaan. Met andere woorden: hoe kun je gastvrijheid verlenen, aan dienstbetoon doen, en tegelijkertijd een commercieel verantwoord bedrijf zijn.
Vijver werkt de consequenties van het begrip gastvrijheid voor verschillende aandachtsvelden, zoals personeelsbeleid, omgang met de natuur, interculturele contacten en organisatiecultuur, uit.
Dr. H.W. Vijver is docent bedrijfsethiek aan de Faculteit Economie & Management van de Christelijke Hogeschool Noor-Nederland te Leeuwarden. Hij is tevens coordinator van het studiecentrum voor ethiek en levensbeschouwing van deze hogeschool."
Auteur | | Hélène Vijver |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Religie, Spiritualiteit & Filosofie |