Experimenteel tekenen
Dit boek geeft een aanzet tot het ontwikkelen van een individuele tekenstijl, de vele inventieve oefeningen stimuleren deze ontwikkeling. Het belang van een gericht leren kijken, de basis van tekenen in het algemeen, wordt aan de hand pan vele kijken tekenoefeningen uiteengezet. Verrassend is de keuze van de vergelijkende voorbeelden van zowel bekende kunstenaars als onbekende amateurs. Deze nieuwe benadering van de mogelijkheden op tekengebied maakt het boek uitermate geschikt voor studenten - ‚aan kunstacademies en amateurs die, hun eigen mogelijkheden en voorkeur onderkennend, een eigen weg zoeken.
Dit is een boek over tekenen, over de ervaring van tekenen en het zien van tekeningen, en over de mogelykheden om verder te komen dan de trachtmonele opvattingen met betrekkang tot de parameters der tekenkunst
Uiteraard bestaan er veel opvattingen over tekenen Hetis yuast daarom zo moeilyk om daarover waardeoordelen ut te spreken Wanneer uzich wilt verdiepen in en ontwikkelen op het gebied van de tekenkunst, ms het belangrijk te weten wat u wnlt De achtergrond en motvate van waarut u werkt zijn belangrijk voor het resultaat. Dit boek laat voorbeelden zien van werk van studenten in de beeldende kunst Beginners, de zach vallen verdiepen en ontwkkelen, net als u, en kunstenaars. Het werk van de studenten (ongeveer 259% van hetan dat boek afaebeelde werk) laat een ontwkkelhng zien en illustreert de inhoud van de lessen Beschouw uzelf als een leerhng van een acaderme en weet, dat een leerhng met speciaal eerst déze ervarnng moet hebben en díe techmek moet beheersen voor hu) zach gaat bezighouden met een ‘andersooruge’ tekenervaring. Realiseer u dat er een groot verschil is tussen een beginneling en een bijna afgestudeerde, maar weet ook, dat er met zoets bestaat als een begnnende, een half ontplooide en een volledig gevormde createve en expressieve acuwmte:t Op elk van deze niveaus kunnen leerlingen njke ervarnng hebbenen werk produceren van hoge esthetsche waarde. Als een leerhng de betekenis van waarden met kent of met weet op welke wijze een reeks mnervan met verschillende rnatenalen te verwerken, geloof ik stellig dat hij deze kennms durect moet gaan opdoen. Ik blijf echter bj miyjn standpunt, hoewel het onmogelijk is voorschrnften te geven ever de volgorde waarin dingen moeten worden aangeleerd of ervaren. dat er toch een logsche opbouw zou kunnen zijn mm de ontwikkekng van vaardigheden als perspectefleer of het figuratef tekenen met de pen Hoe het ook zij, het enige dat ct boek kan doen ts situates scheppen die het de leerkngen, of het nu beginners of gevorderden zijn, mogelijk maken belangrijke ervarnngen in tekenen op te doen. Een groot verschul tussen beginnend en gevorderd is de sterke motvate van de gevorderde leerling en de grotere mogelijkheid. dankzij zjn rumere tekenervaring. geheel varnuut het wmtgangspunt van een gedachte of vormdee waar hij op dat moment door gegrepen iste werken Op de vmje acadermnues, waar leerlingen met diverse achtergronden komen, vind ik dat gevorderden zelf moeten kunnen bepalen wat ze willen, maar vaak wallen ze zelf daarnaast opnieuw de meer gestructureerde lessen volgen, opgezet voor leerlinge: met weuug of geen ervaring. Nutng voor een algemeen begrnp van het voorafgaande 1s de tekening die Michelangelo maakte toen hij veerten jaar was (afbeelding 7.2). te vergelijken met die waarvan sormsgen aannemen dat het zijn laatste was (afbeelding 1.2) In beide gevallen was de opdracht het tekenen van het menselijk chaam — maar wat een verschil’ Een andere onthullende vergelijking ts die van de tekening van De Koonma Schaal met kannen{(afbeelding 1.1) met de tekening die hj met aesloten oaen op het hoogtepunt van zijn kunnen maakt (afbeelding 8.4) Uitgangspunt is dat iedereen de problemen die indut boek gegeven worden aarkan, zolang men zich realiseert en accepteert ‘hoever menis Liever qezead, umoet wel weten hoever u bent maar umoet daarmee noor genoegen nemen ledere kunstenaar voelt zich voortdurend utgedaaad doordat hij geen genoegen neemt metzijneigen kunnen hij probeert constant betere prestaties te leveren Overzicht van het boek Hoofdstuk 1 beslaateenenormterrein van hetscheppen door middel van contourtekeningen tot het tekenen via de computer Hoofdstuk 2 omvat contour-. gebaar en modeltekenen en geeft tal van vanaties op deze basisbenaderingswijzen Beginnelingen zullen waarschijnlijk meer tijd willen besteden aan deze tekentechnieken dan studenten die herop al diepgaand zijningegaan Het zijn basisstechmeken niet alleen in de zin van een beginpunt. maar het zijn eveneens methoden die door kunstenaars gedurende hun hele loopbaan worden gebrukt ‘Organisate/structuur de dingen samen laten werken is het onderwerp van hoofdstuk 3 waarin in het kort wordt ingegaan op de theoretische factoren die een rol spelen bij het samenstellen van visuele elementen Verder zal im dit hoofdstuk een aantal oefeningen worden gegeven waarn u de theoretische ondergrond in de praktijk kunt brengen Hoofdstuk 4. ‘Het gebnuk van bcht en donker’, omvateen groot aantal oefeningen die erop gericht zijn u meer bewust te laten worden van kleurschakeringen en emge toepassingen hiervan bij het tekenen De onderwerpen lopen uteen van het maken van waardeschalen als createf probleem via het weergeven van een eitot het werken in het donker naar een buten de focus geprojecteerde dia Sedert de komst van de camera hebben kunstenaars foto's als hulpmiddel gebnukt Hoofdstuk S bespreekt de voordelen van het gebruik van foto's en beschrijft verscheidene mameren van werken Het gebruik van natjes en geprojecteerde beelden als een middel om tot een createve/expressieve vorm te komen, staat ook in dit gedeelte beschreven De voordelen van het vasthouden aan één sujl onderwerpof materiaal vormen het onderwerp van hoofdstuk 6. waarin van u zal worden gevraagd om. behalve studies van éen voorwerp goed te bekiyjken. ook vijftig tekeningen te maken in wier uur yd! Onvergetelijke artesten als Picasso en Michelangelo kopieerden van of gebrukten anderszins meesters die hen voorgingen. teneinde hun eigen werk te vernumen en te verrijken De vooren nadelen van deze praktijk en een aantal oefeninaen om uzelf te ontwikkelen staan in hoofdstuk 7 Dan zal tenslotte hoofdstuk 8 indien uw huidige opvatting van tekenen wat traditioneel en behoudend van aard is u helpen wat meer belangstelling te krijgen voor het onderwerp.
Auteur | | Kaupelis |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Vrije tijd & Hobby |
Kijk verder