Persoon Van De Leerkracht
Kort na het overlijden van zijn zusje vertelt een leerling 's morgens in het kringgesprek honderduit over de verdrietige situatie thuis. De klasgenoten van de leerling luisteren intensief naar het verhaal en reageren. Al doende ontstaat een ernstig en heel betrokken gesprek over de dood. Naast het feit dat de leerling zijn directe ervaringen met de daarbij behorende emoties kwijt kan, blijkt dat er in de klas verschillende visies op de dood bestaan. De leerkracht vindt het belangrijk om ruimte te maken voor dit gesprek. 'Eigenlijk is dat vanzelfsprekend', vindt ze, hoewel het voor haar nogal onverwacht kwam. Een 'allerdaags' besluit van een leerkracht, dat echter ook heel bijzonder is, want hoezo is het eigenlijk vanzelfsprekend ruimte te geven aan dit gesprek? Op grond waarvan besluit de leerkracht juist zo te handelen en welke afwegingen zijn daarbij in het spel? Vele alternatieven voor het gekozen gedrag zijn immers denkbaar. In het Utrechts onderzoeksproject, waaronder dit boek v
Auteur | | Cok Bakker |
Taal | | Nederlands |
Type | | Onbekende bindwijze |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |