Visioenen
Hebben ondernemers visioenen? Kunnen zij hun dromen combineren met de eisen van de markt? Moeten ze daar offers brengen, of staan geld en roem voorop? Vijf ondernemers/managers vertellen openhartig over hun inspanningen om hun idealen hoog te houden: Margot Cooijmans (partner Good Company), Ilja van Haaren (directeur De Porceleyne Fles, Zakenvrouw van het jaar 2002), Tjark de Lange (voorzitter Jong Management), Carl Niehaus (directeur strategische communicatie Deloitte & Touche, oud-ambassadeur Zuid-Afrika) en Karel Noordzij (oud-president-directeur NS). Een ding wordt hieruit zeker duidelijk: voor idealen moet je sterk in je schoenen staan. Deze interviews worden voorafgegaan door een kort verhaal van de schrijfster-filosoof Désanne van Brederode. Het is een moderne variant van het bijbelverhaal over Abraham die zijn zoon Isaac moet offeren. De kernvragen die dit verhaal oproept zijn: hoeveel waarde hecht je aan een visoen, aan je geloof, en durf je de weg te gaan die jou is aangewezen? Prof. dr Eduard Kimman s.j., hoogleraar bedrijfsethiek, plaatst deze zelfde vragen in het perspectief van de leer van Ignatius van Loyola, stichter van de Jezuïetenorde. Visioenen is het derde deel in een serie van de Stichting NCW, waarin ondernemers aan het woord komen over hun ethische dilemma's, hun leermeesters en hun visioenen.
Auteur | | B. Rutgers van Der Loeff |
Taal | | Nederlands |
Type | | Onbekende bindwijze |
Categorie | | Poëzie, Bloemlezingen & Letterkunde |