Grondslagen van de administratieve organisatie / B Processen en systemen

Grondslagen van de administratieve organisatie / B Processen en systemen

Grondslagen Administratieve Organisatie mag gerekend worden tot de standaardwerken op het terrein van informatieverzorging ten behoeve van het functioneren van organisaties. In 2001, bij de negentiende druk, is de gecombineerde uitgave van de delen A en B gesplitst in twee aparte delen. Grondslagen Administratieve Organisatie vormt een complete leermethode voor het wetenschappelijk onderwijs, het hoger economisch beroepsonderwijs en tal van opleidingen op management- en administratief gebied.
Deel A
In deel A staat het zogenaamde drieluikconcept centraal, organisatie, informatieverzorging en administratieve organisatie. De mensen die in een organisatie werken hebben informatie nodig. Het functioneren van organisaties is dan ook niet alleen afhankelijk van mensen en middelen maar ook van informatieverzorging. Er moeten organisatorische maatregelen worden getroffen om een goed functionerend systeem van informatieverzorging te verkrijgen. Het tot stand brengen en in stand houden van een dergelijk systeem is nu de doelstelling van het vak Administratieve organisatie. De invloed van informatietechnologie vraagt meer dan voorheen om keuzen die gemaakt moeten worden ten aanzien van de te bespreken onderwerpen.
Deel B
Voor deel B is gekozen voor het zo veel als mogelijk handhaven van de conventionele procedurebeschrijvingen en de toevoeging van de invloed van informatietechnologie in nieuwe paragrafen en een nieuw hoofdstuk.
De herziening van deel B (2001) heeft met name betrekking op:
- Het doortrekken van de in deel A toegevoegde ontwikkelingen zoals internet, Enterprise Resource Planning (ERP), - Customer Relations Management (CRM) en Workflow Management (WFM);
- Het toevoegen van een nieuw hoofdstuk over e-commerce waarin de invloed van zakelijke handelingen en financiële transacties die op elektronische wijze worden uitgevoerd wordt behandeld;
- Het dieper ingaan op een aantal logistieke concepten zoals MRP I en II, ERP, DRP I en DRP II, die onder hernieuwde aandacht staan onder invloed van e-commerce;
- Het aanduiden van het oude hoofdstuk 9 (Dienstverlenende bedrijven) met `Capaciteitsprocessen´, hetgeen te maken heeft met de conceptie dat geen typologie van organisaties wordt gegeven maar een overzicht van typen processen in organisaties;
- Het dieper ingaan op de concepten Call-centre en customer loyalty, waarmee wordt beoogd de vernieuwingen in de marketing- en verkoopfunctie te integreren.
Deze uitbreidingen van deel B zijn in belangrijke mate verzorgd door Drs. J.J.B. van den Oever RA, werkzaam als organisatieadviseur bij KPMG op het gebied van inrichting en automatisering van met name administratieve processen.
Opgavenboeken
Bij elk van de delen (A en B) is er een opgavenboek met een groot aantal vraagstukken en artikelen voor bijna elke paragraaf. Geschikt voor zelfstudie. Het practicum is volledig geactualiseerd met opgaven en cases uit de praktijk. Het practicum kan zowel in combinatie met deel A en deel B gebruikt worden, maar kan ook onafhankelijk van de delen worden ingezet.

Auteur | E.O.J. Jans
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie | Onderwijs & Didactiek

bol logo

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789014050539
Boekomslag voor ISBN: 9789020730470
Boekomslag voor ISBN: 9789039507629
Boekomslag voor ISBN: 9789013095487
Boekomslag voor ISBN: 9789001797188
Boekomslag voor ISBN: 9789001797195


Boekn ©