Autotest 1998
Geachte lezer,
De 29e editie van AUTOTEST ligt voor u en het is inmiddels vanzelfsprekend dat die voor honderd procent in kleur is uitgevoerd. Wij vinden het
vanonzekantplezierigdathetopnieuwzonderprijsconsequentieskonblijven. Als extra aardigheidje hebben we dit maal een setje ansichtkaarten met de legendarische Mini als middelpunt. Na een leven lang werken, kreeg die unieke auto een passende beloning: Mini werd een merk en in het jaar 200012001 komt er zelfs een opwindende opvolger! De eerste foto's treft u aan in dit boek: bij het merk Mini. Over de Mini wordt heel verschillend gedacht en dat mag want we leven immers in een vrij land. Maar het blijft een feit dat het inmiddels klassieke, autootje een wezenlijke invloed heeft gehad op de moderne auto. Het concept met de motor en de versnellingsbak aaneengebouwd dwars voorin geplaatst, voorwielaandrijving en de vier wielen op de hoeken was destijds zeer vernieuwend, nu zit bijna elke kleine en middelgrote auto zo in elkaar. Alleen om die reden zal de Mini ongetwijfeld hoog eindigen op de lijst van de Auto van de Eeuw. De hausse aan nieuwe of vernieuwde modellen blijft onafgebroken aanhouden. Hier vervult ons jaarboek een belangrijke functie, immers u krijgt de zaak opnieuw bijgewerkt, overzichtelijk op een rij gezet en ontdaan van belastende franje. Door middel van de tests en impressies kunt u een indruk verkrijgen van die nieuwe auto's afzonderlijk. Misschien wordt uw eigen indruk bevestigd of juist niet. Bedenk dat maar één ding aan een auto echt belangrijk is: u moet zich er lekker in voelen. En het juiste gevoel is van ontelbaar veelfactoren afhankelijk. De rationele aspecten prijs prestatieverhouding, verbruik, praktische toepasbaarheid, veiligheid) zijn heel belangrijk en zouden eigenlijk doorslaggevend moeten zijn. Toch denk ik dat het zo niet werkt, de 'sterke punten' van een auto worden vaak gebruikt om de gemaakte keuze te verantwoorden. Ook anno 1998 maken veel autokopers hun werkelijke keuze met het oog en met het hart op basis van imago, uitstraling, vormgeving, materiaalgebruik, kleur, geur en versierselen. Een correct garagebedrijf blijkt voor merkvaste automobilisten een essentiële factor te zijn. Begrijpelijk, maar maakt u toch ook eens een proefrit in een auto van een ander merk. Dat kan heel verhelderend werken! De techniek staat niet stil, om eens een open deur in te trappen. Als u een globaal beeld van de ontwikkelingen van de elektrisch aangedreven auto wilt, leest u dan het artikel van Gijs Mom in dit boek. Paul Klaver schets zoals gebruikelijk in AUTOTEST de nieuwe autotechnische ontwikkelingen en dit jaar koos hij het brandstofverbruik als thema. Het zal u niet verbazen dat de veelbesproken GDI-motor van Mitsubishi nadrukkelijk aan bod komt.
Veel autoplezier gewenst,
Henk Heuvelman
Eindredactie
De 29e editie van AUTOTEST ligt voor u en het is inmiddels vanzelfsprekend dat die voor honderd procent in kleur is uitgevoerd. Wij vinden het
vanonzekantplezierigdathetopnieuwzonderprijsconsequentieskonblijven. Als extra aardigheidje hebben we dit maal een setje ansichtkaarten met de legendarische Mini als middelpunt. Na een leven lang werken, kreeg die unieke auto een passende beloning: Mini werd een merk en in het jaar 200012001 komt er zelfs een opwindende opvolger! De eerste foto's treft u aan in dit boek: bij het merk Mini. Over de Mini wordt heel verschillend gedacht en dat mag want we leven immers in een vrij land. Maar het blijft een feit dat het inmiddels klassieke, autootje een wezenlijke invloed heeft gehad op de moderne auto. Het concept met de motor en de versnellingsbak aaneengebouwd dwars voorin geplaatst, voorwielaandrijving en de vier wielen op de hoeken was destijds zeer vernieuwend, nu zit bijna elke kleine en middelgrote auto zo in elkaar. Alleen om die reden zal de Mini ongetwijfeld hoog eindigen op de lijst van de Auto van de Eeuw. De hausse aan nieuwe of vernieuwde modellen blijft onafgebroken aanhouden. Hier vervult ons jaarboek een belangrijke functie, immers u krijgt de zaak opnieuw bijgewerkt, overzichtelijk op een rij gezet en ontdaan van belastende franje. Door middel van de tests en impressies kunt u een indruk verkrijgen van die nieuwe auto's afzonderlijk. Misschien wordt uw eigen indruk bevestigd of juist niet. Bedenk dat maar één ding aan een auto echt belangrijk is: u moet zich er lekker in voelen. En het juiste gevoel is van ontelbaar veelfactoren afhankelijk. De rationele aspecten prijs prestatieverhouding, verbruik, praktische toepasbaarheid, veiligheid) zijn heel belangrijk en zouden eigenlijk doorslaggevend moeten zijn. Toch denk ik dat het zo niet werkt, de 'sterke punten' van een auto worden vaak gebruikt om de gemaakte keuze te verantwoorden. Ook anno 1998 maken veel autokopers hun werkelijke keuze met het oog en met het hart op basis van imago, uitstraling, vormgeving, materiaalgebruik, kleur, geur en versierselen. Een correct garagebedrijf blijkt voor merkvaste automobilisten een essentiële factor te zijn. Begrijpelijk, maar maakt u toch ook eens een proefrit in een auto van een ander merk. Dat kan heel verhelderend werken! De techniek staat niet stil, om eens een open deur in te trappen. Als u een globaal beeld van de ontwikkelingen van de elektrisch aangedreven auto wilt, leest u dan het artikel van Gijs Mom in dit boek. Paul Klaver schets zoals gebruikelijk in AUTOTEST de nieuwe autotechnische ontwikkelingen en dit jaar koos hij het brandstofverbruik als thema. Het zal u niet verbazen dat de veelbesproken GDI-motor van Mitsubishi nadrukkelijk aan bod komt.
Veel autoplezier gewenst,
Henk Heuvelman
Eindredactie
Auteur | | Kluwer BedrijfsInformatie |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Vrije tijd & Hobby |