Schepping Van De Wereld In Het Nieuws

Schepping Van De Wereld In Het Nieuws


Dit boek is een ontleding van de internationale en interculturele nieuwsgaring en nieuwsverspreiding. Het laat zien hoe het komt dat zoveel berichten over andere volkeren onvermijdelijk een stereotiep karakter hebben, terwijl de meeste mediamensen denken dat ze strikt objectief bezig (kunnen) zijn. Dat komt omdat algemeen menselijke wetmatigheden uit de taalkunde en betekenisleer, de psychologie en sociologie, de economie en politiek, ook hun kijk en gedrag in hoge mate sturen. Dit leidt volgens de auteur tot een 'selectieve articulatie' van feiten en verbanden, tot het krachtig aanzetten en aannemelijk maken van bepaalde patronen maar niet van andere. Daardoor worden stemmen en zienswijzen uit andere culturen buitengesloten.


Inhoudsopgave

Woord vooraf

1. Inleiding
2. Wat is nieuws of 'niets nieuws'?
3. Welke zijn de smaakmakende media in de wereld?
4. Wie zijn journalisten en hoe werken ze?
5. Wie komt aan het woord in het wereldnieuws?
6. Wanneer wordt iets wereldnieuws?
7. Waar komt het wereldnieuws vandaan?
8. Hoe wordt ons de wereld beschreven?
9. Hoe wordt ons de wereld getoond?
10. Welke effecten hebben mediaberichten over 'anderen'?
11. Conclusie


Auteur | J. Ginneken
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie | Mens & Maatschappij

bol logo

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789031319275
Boekomslag voor ISBN: 9789490966072
Boekomslag voor ISBN: 9789062838875
Boekomslag voor ISBN: 9789044601923
Boekomslag voor ISBN: 9781621573487
Boekomslag voor ISBN: 9780688157883


Boekn ©