Bestuurscommunicat. in organisaties -interne communicat.als man. proces
Bestuurscommunicatie in organisaties
Interne communicatie als managementproces Interne communicatie is onlosmakelijk verbonden met het gehele proces van besturen van organisaties. Het is geen apart activiteitenveld voor vakmensen, maar zit in dat proces verweven. Vandaar de term 'bestuurscommunicatie'. Dit is dan ook geen boek voor communicatiespecialisten, dit is een boek voor managers. Tachtig procent van hun agenda bestaat uit een of andere vorm van communiceren. Zij nemen communicatiemensen in dienst, trekken er behoorlijke budgetten voor uit en toch heerst er, vooral in de grotere organisaties, vaak onvrede. Wat gaat er toch mis? Onze westerse managementcultuur is - gebouwd op het bestuursideaal van een eeuw geleden - nog sterk instrumenteel: de organisatie is een machine en mensonafhankelijk. De communicatieopvatting die daarbij hoort, is het distribueren van informatie vanuit de top. Eenrichtingsverkeer dus. Dat heeft wel effect, maar niet genoeg. Het gaat voorbij aan de meerwaarde die de mens in de organisatie kan bieden. Het gedrag van mensen is immers uiteindelijk de beslissende factor. Zij moeten zich willen voegen of, beter nog, de kar willen trekken. Verschillende moderne managementconcepten proberen dan ook de 'harde' en 'zachte' kant van management te combineren, en daar hoort ook een nieuw, meer interactief concept van bestuurscommunicatie bij. Een concept waarin ook aan de lijn een belangrijke rol in de communicatie wordt toegekend en waarin sprake is van tweerichtingsverkeer met wederzijdse beïnvloeding en betrokkenheid van allen. Bestuurscommunicatie in organisaties wil daarvoor het vertrekpunt bieden. Het maakt duidelijk dat een infrastructuur nodig is die de top via de lijn en alle tussenstations met de vloer verbindt - maar ook in omgekeerde richting! En het presenteert een model daarvoor - uit de praktijk afkomstig en daarin ook getoetst.
Interne communicatie als managementproces Interne communicatie is onlosmakelijk verbonden met het gehele proces van besturen van organisaties. Het is geen apart activiteitenveld voor vakmensen, maar zit in dat proces verweven. Vandaar de term 'bestuurscommunicatie'. Dit is dan ook geen boek voor communicatiespecialisten, dit is een boek voor managers. Tachtig procent van hun agenda bestaat uit een of andere vorm van communiceren. Zij nemen communicatiemensen in dienst, trekken er behoorlijke budgetten voor uit en toch heerst er, vooral in de grotere organisaties, vaak onvrede. Wat gaat er toch mis? Onze westerse managementcultuur is - gebouwd op het bestuursideaal van een eeuw geleden - nog sterk instrumenteel: de organisatie is een machine en mensonafhankelijk. De communicatieopvatting die daarbij hoort, is het distribueren van informatie vanuit de top. Eenrichtingsverkeer dus. Dat heeft wel effect, maar niet genoeg. Het gaat voorbij aan de meerwaarde die de mens in de organisatie kan bieden. Het gedrag van mensen is immers uiteindelijk de beslissende factor. Zij moeten zich willen voegen of, beter nog, de kar willen trekken. Verschillende moderne managementconcepten proberen dan ook de 'harde' en 'zachte' kant van management te combineren, en daar hoort ook een nieuw, meer interactief concept van bestuurscommunicatie bij. Een concept waarin ook aan de lijn een belangrijke rol in de communicatie wordt toegekend en waarin sprake is van tweerichtingsverkeer met wederzijdse beïnvloeding en betrokkenheid van allen. Bestuurscommunicatie in organisaties wil daarvoor het vertrekpunt bieden. Het maakt duidelijk dat een infrastructuur nodig is die de top via de lijn en alle tussenstations met de vloer verbindt - maar ook in omgekeerde richting! En het presenteert een model daarvoor - uit de praktijk afkomstig en daarin ook getoetst.
Auteur | | Jan van Delden |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Managementboeken |