Leerkracht als opvoeder
Over welke sociale en emotionele uitrusting moeten jongeren beschikken om op een gemotiveerde en constructieve manier aan hun volwassenheid te kunnen beginnen? Het is opmerkelijk dat deze vraag zelden gesteld, laat staan beantwoord wordt, al is het antwoord bepalend voor het handelen van ouders, leerkrachten en andere opvoeders.
In deze essaybundel worden in tien bijdragen de volgende vragen centraal gesteld: Heeft de leerkracht wel een taak als opvoeder? Als de leerkracht een taak als opvoeder heeft, wat houdt deze taak dan in en hoe wordt deze afgebakend ten opzichte van de taak van ouders en opvoeders? Zijn leerkrachten en leraren voldoende toegerust om hun rol als opvoeder naar behoren uit te voeren? Zijn scholen als organisaties op deze taak voorbereid? Is het zo dat als scholen beter opvoeden, kinderen zich ook sneller in onder meer cognitief opzicht ontwikkelen?
Deze vragen worden op verschillende manieren en vanuit verschillende disciplines behandeld. Tevens worden verschillende methoden voor de opvoeding van kinderen in de schoolcontext besproken.
Een greep uit de inhoud:
- De leerkracht als pedagogisch model - Wiel M.M.H. Veugelers
- Sociale en emotionele educatie, of Levensvaardigheden, in Nederland: een overzicht van geschiedenis, beleid en praktijk - René F.W. Diekstra
- De sportzaal als arena van opvoeding - Frank Jacobs
- De leerkracht als opvoeder tot ouderbetrokkenheid - Marion van de Sande
In deze essaybundel worden in tien bijdragen de volgende vragen centraal gesteld: Heeft de leerkracht wel een taak als opvoeder? Als de leerkracht een taak als opvoeder heeft, wat houdt deze taak dan in en hoe wordt deze afgebakend ten opzichte van de taak van ouders en opvoeders? Zijn leerkrachten en leraren voldoende toegerust om hun rol als opvoeder naar behoren uit te voeren? Zijn scholen als organisaties op deze taak voorbereid? Is het zo dat als scholen beter opvoeden, kinderen zich ook sneller in onder meer cognitief opzicht ontwikkelen?
Deze vragen worden op verschillende manieren en vanuit verschillende disciplines behandeld. Tevens worden verschillende methoden voor de opvoeding van kinderen in de schoolcontext besproken.
Een greep uit de inhoud:
- De leerkracht als pedagogisch model - Wiel M.M.H. Veugelers
- Sociale en emotionele educatie, of Levensvaardigheden, in Nederland: een overzicht van geschiedenis, beleid en praktijk - René F.W. Diekstra
- De sportzaal als arena van opvoeding - Frank Jacobs
- De leerkracht als opvoeder tot ouderbetrokkenheid - Marion van de Sande
Auteur | | Onbekend |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |