Werken met kleuren
Met ’’werken met kleuren” is een nieuwe dimensie ontstaan in de communicatie tussen opdrachtgever, fotograaf en drukker. De vakmensen die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor het meeste kleu- rendrukwerk. Dit boek werd gemaakt omdat velen die ergens in het traject ”van idee tot drukwerk” hun steentje bijdragen, op een bepaald moment het gevoel zullen hebben niet voldoende af te weten van de andere vakgebieden waar zij mee te maken hebben.
Wat weet de fotograaf van lithografie of druktechniek?
Wat weet de art-director van fotografie?
Dit boek wil een eind maken aan onderlinge misverstanden en geeft, zonder een al te wetenschappelijke diepgang, net die informatie die nodig is voor een goede communicatie.
Het verschaft inzicht in mogelijkheden en beperkingen van materialen en technieken, waardoor het zo nodige begrip ontstaat en men elkaars ’’jargon” leert verstaan.
’’Werken met kleuren” is een standaardwerk voor hen die kennis willen verkrijgen over het tot stand komen en beoordelen van kleurendrukwerk.
Het boek pretendeert evenwel niet de fotograaf te leren fotograferen of de drukker de persen te leren bedienen. Het werd vervaardigd met het doel ’’elkaar” inzicht te geven; de fotograaf in reproduktie- en druktechnieken, en de lithograaf en drukker in fotografische- en laboratoriummogelijkheden . Alles vanuit de dagelijkse praktijk en de stand van de hedendaagse techniek.
’’Werken met kleuren” bestaat uit een viertal hoofdstukken.
In het eerste hoofdstuk wordt basisinformatie gegeven die belangrijk is voor het gehele traject. Hierin komen onderwerpen aan de orde als visuele waarneming, kleurenleer, sensitometrie, lichtbronnen en genormaliseerde verlichting en rastertechniek.
Hoofdstuk twee gaat in op de diverse druktechnieken, zoals de vlakdruk (offset), de diepdruk, de hoogdruk en de zeefdruk. Ook wordt aandacht besteed aan elektronische druktechnieken en inkjet-printing.
Hoofdstuk drie behandelt de fotografie en de mogelijkheden van het vaklaboratorium. De beperkingen van de combinatie licht, camera en lichtgevoelig materiaal. De mogelijkheden van retouche en composing.
Hoofdstuk vier is de brug tussen fotografie en de druktechniek, nl. de reproduktietechnieken. De mogelijkheden van het werken met scanners voor lithografie, de beoordeling van de lithografische drukproef en de pagina-opmaaksystemen.
Alle hoofdstukken worden besloten met een interview. De visie van een deskundige uit ieder deel van het traject op de mogelijkheden tot verbetering van de communicatie tussen de verschillende disciplines.
Wat weet de fotograaf van lithografie of druktechniek?
Wat weet de art-director van fotografie?
Dit boek wil een eind maken aan onderlinge misverstanden en geeft, zonder een al te wetenschappelijke diepgang, net die informatie die nodig is voor een goede communicatie.
Het verschaft inzicht in mogelijkheden en beperkingen van materialen en technieken, waardoor het zo nodige begrip ontstaat en men elkaars ’’jargon” leert verstaan.
’’Werken met kleuren” is een standaardwerk voor hen die kennis willen verkrijgen over het tot stand komen en beoordelen van kleurendrukwerk.
Het boek pretendeert evenwel niet de fotograaf te leren fotograferen of de drukker de persen te leren bedienen. Het werd vervaardigd met het doel ’’elkaar” inzicht te geven; de fotograaf in reproduktie- en druktechnieken, en de lithograaf en drukker in fotografische- en laboratoriummogelijkheden . Alles vanuit de dagelijkse praktijk en de stand van de hedendaagse techniek.
’’Werken met kleuren” bestaat uit een viertal hoofdstukken.
In het eerste hoofdstuk wordt basisinformatie gegeven die belangrijk is voor het gehele traject. Hierin komen onderwerpen aan de orde als visuele waarneming, kleurenleer, sensitometrie, lichtbronnen en genormaliseerde verlichting en rastertechniek.
Hoofdstuk twee gaat in op de diverse druktechnieken, zoals de vlakdruk (offset), de diepdruk, de hoogdruk en de zeefdruk. Ook wordt aandacht besteed aan elektronische druktechnieken en inkjet-printing.
Hoofdstuk drie behandelt de fotografie en de mogelijkheden van het vaklaboratorium. De beperkingen van de combinatie licht, camera en lichtgevoelig materiaal. De mogelijkheden van retouche en composing.
Hoofdstuk vier is de brug tussen fotografie en de druktechniek, nl. de reproduktietechnieken. De mogelijkheden van het werken met scanners voor lithografie, de beoordeling van de lithografische drukproef en de pagina-opmaaksystemen.
Alle hoofdstukken worden besloten met een interview. De visie van een deskundige uit ieder deel van het traject op de mogelijkheden tot verbetering van de communicatie tussen de verschillende disciplines.
Auteur | | Jan van der Schans |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | |