Traject Welzijn - Pedagogisch klimaat PW Werkboek niveau 3/4 Werkboek
Als Pedagogisch Werker houd je je bezig met de opvoeding (pedagogiek) en opvang van kinderen en jongeren tot 23 jaar. Kinderen zijn nog in ontwikkeling. Zij hebben volwassenen nodig die hen begeleiden op hun weg naar zelfstandigheid en zelfverantwoordelijkheid. Belangrijk daarbij is dat kinderen een plek geboden wordt waar ze zich veilig en gewenst voelen, waar ze zich kunnen ontplooien en ontwikkelen.
Pedagogisch klimaat gaat in op belangrijke aspecten het creƫren van een goed pedagogisch klimaat, zoals een visie op opvoeden en de manieren waarop dat kan, hoe je een groep begeleidt en de diversiteit waarmee je mee te maken krijgt.
Het werkboek hoort bij het theorieboek Pedagogisch klimaat en bevat verwerkingsopdrachten, toepassingsopdrachten en evaluatie-/reflectieopdrachten. De inhoud is geschikt voor mbo-studenten en mensen die zelfstandig meer willen leren over het werkveld.
Pedagogisch klimaat maakt deel uit van de serie Traject Welzijn. Pedagogisch klimaat sluit volledig aan bij het werkproces 'Zorgt voor een veilig pedagogisch klimaat' uit het kwalificatiedossier Pedagogisch Werk.
Pedagogisch werkers werken in de kinderopvang, het onderwijs of in een combinatievorm van beide. De student kan kiezen voor het profiel pedagogisch medewerker kinderopvang, gespecialiseerd medewerker kinderopvang of onderwijsassistent.
Over Traject Welzijn
De serie Traject Welzijn biedt lesmateriaal op mbo-niveau is en is bestemd voor de opleidingen Pedagogisch werk, Maatschappelijke Zorg en Sociaal werk. Het materiaal sluit volledig aan bij de eisen van de nieuwe kwalificatiedossiers.
Traject Welzijn is ontwikkeld op basis van leerstijlen en leerervaringen van mbo-studenten, waardoor zowel studenten met een meer theoretische, als studenten met een meer praktische inslag er gebruik van kunnen maken. Er is rekening gehouden met de verschillende onderwijsstijlen, waardoor Traject Welzijn inzetbaar is binnen elk didactisch model.
Traject Welzijn sluit aan bij actuele opvatting over flexibiliteit en zelfstandig leren. Dat betekent dat er onder andere gewerkt wordt met uitgaven die ingedeeld zijn in thema's die bestaan uit theorie en de daarbij behorende verwerkingsopdrachten, praktijksituaties en evaluatie middels de studiehulp. Daarnaast komen de beroepsvaardigheden en de houdingsaspecten van de (beginnende) beroepsbeoefenaar expliciet aan de orde. Deze elementen vormen immers een essentieel onderdeel van de beroepsuitoefening.
De leerstof is opgebouwd uit theorie, praktijksituaties en beroepsvaardigheden:
- De theorie bevat alle basiskennis en achtergrondinformatie bij het betreffende werkproces en bevat veel voorbeelden uit de beroepspraktijk. De verwerkingsopdrachten sluiten aan bij de leerstof in de theorie.
- De praktijksituaties zijn realistische beschrijvingen van situaties uit de beroepspraktijk, inclusief opdrachten gekoppeld aan houdingsaspecten, vaardigheden en kenniselementen.
- De beroepsvaardigheden bevatten opdrachten voor het stapsgewijs aanleren van sociaal-agogische, communicatieve, verzorgende en creatieve vaardigheden.
De combinatie van deze onderdelen maakt het leren vanuit verschillende invalshoeken mogelijk en kan zowel in een onderwijssituatie als in de beroepspraktijk plaatsvinden.
Auteur | | M. Baseler |
Taal | | Nederlands |
Type | | Losbladig |
Categorie | | Gezondheid & Lichaam |