Laat maar zien
Creativiteitsontwikkeling is dé uitdaging voor het onderwijs van deze tijd. Laat maar zien biedt aankomende leerkrachten zowel een theoretische basis als een concrete uitwerking voor creativiteitsontwikkeling.
Waarom kiezen voor Laat maar zien?
* voorloper op het gebied van creativiteitsontwikkeling in het onderwijs;
* biedt concrete handreikingen voor de ontwikkeling van inspirerende lessen;
* ruim online aanbod voor studenten.
Laat maar zien was de eerste uitgave waarin de voormalige beeldende vakken van een gezamenlijke en procesgerichte didactiek werden voorzien, met het cirkelmodel als vertrekpunt. Inmiddels is deze didactiek tot Kennisbasis voor pabo's gekozen en vormt het de basis voor de laatste richtinggevende stukken van het LKCA en de SLO. Het boek start met een theoretische onderbouwing vanuit het cirkelmodel. De volgende hoofdstukken bieden een praktische uitwerking van de benadering van het vakgebied zoals beschreven in het Leerplankader Kunstzinnige Oriëntatie (SLO, 2015) en laten zien hoe je als leerkracht concreet handen en voeten geeft aan een inspirerende begeleiding van het creatieve proces van kinderen. Ook wordt er een overzicht gegeven van vakinhouden voor beeldend onderwijs. De laatste hoofdstukken verdiepen de basiskennis en reiken handvatten aan voor een verantwoorde leerstofopbouw en doorlopende leerlijnen. Laat maar zien is geschikt voor de propedeusefase van de pabo. Het boek is ook beschikbaar als e-book.
Wat is nieuw in vijfde editie van Laat maar zien?
De vijfde editie van Laat maar zien bevat een compleet nieuw hoofdstuk over materiaal en werkvormen, als antwoord op de vraag uit het veld. In woord en beeld worden de mogelijkheden geschetst van creatieve activiteiten die met kinderen kunnen worden ondernomen, gezien vanuit de materialen.
Online ondersteuning
Voor studenten is er online veel extra materiaal te vinden. Ze kunnen onder meer gebruik maken van aanvullende oefenvragen, flitscolleges, een begrippentrainer en -test, samenvattingen per hoofdstuk, extra theorie en formats voor lesbeschrijvingen. Docenten vinden er collegesheets en Toets-op-Maat.
Over de auteurs
Jos van Onna was jaren docent aan de theaterschool en de pabo te Amsterdam. Momenteel werkt hij als freelance educatief ontwikkelaar voor beeldend onderwijs en cultuureducatie. Anky Jacobse werkte op verschillende lerarenopleidingen als docent beeldende vorming en vakdidactiek. Sinds 1978 werkte ze bij de SLO, nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling, als leerplanontwikkelaar voor het leergebied kunstzinnige oriëntatie en cultuureducatie.
Waarom kiezen voor Laat maar zien?
* voorloper op het gebied van creativiteitsontwikkeling in het onderwijs;
* biedt concrete handreikingen voor de ontwikkeling van inspirerende lessen;
* ruim online aanbod voor studenten.
Laat maar zien was de eerste uitgave waarin de voormalige beeldende vakken van een gezamenlijke en procesgerichte didactiek werden voorzien, met het cirkelmodel als vertrekpunt. Inmiddels is deze didactiek tot Kennisbasis voor pabo's gekozen en vormt het de basis voor de laatste richtinggevende stukken van het LKCA en de SLO. Het boek start met een theoretische onderbouwing vanuit het cirkelmodel. De volgende hoofdstukken bieden een praktische uitwerking van de benadering van het vakgebied zoals beschreven in het Leerplankader Kunstzinnige Oriëntatie (SLO, 2015) en laten zien hoe je als leerkracht concreet handen en voeten geeft aan een inspirerende begeleiding van het creatieve proces van kinderen. Ook wordt er een overzicht gegeven van vakinhouden voor beeldend onderwijs. De laatste hoofdstukken verdiepen de basiskennis en reiken handvatten aan voor een verantwoorde leerstofopbouw en doorlopende leerlijnen. Laat maar zien is geschikt voor de propedeusefase van de pabo. Het boek is ook beschikbaar als e-book.
Wat is nieuw in vijfde editie van Laat maar zien?
De vijfde editie van Laat maar zien bevat een compleet nieuw hoofdstuk over materiaal en werkvormen, als antwoord op de vraag uit het veld. In woord en beeld worden de mogelijkheden geschetst van creatieve activiteiten die met kinderen kunnen worden ondernomen, gezien vanuit de materialen.
Online ondersteuning
Voor studenten is er online veel extra materiaal te vinden. Ze kunnen onder meer gebruik maken van aanvullende oefenvragen, flitscolleges, een begrippentrainer en -test, samenvattingen per hoofdstuk, extra theorie en formats voor lesbeschrijvingen. Docenten vinden er collegesheets en Toets-op-Maat.
Over de auteurs
Jos van Onna was jaren docent aan de theaterschool en de pabo te Amsterdam. Momenteel werkt hij als freelance educatief ontwikkelaar voor beeldend onderwijs en cultuureducatie. Anky Jacobse werkte op verschillende lerarenopleidingen als docent beeldende vorming en vakdidactiek. Sinds 1978 werkte ze bij de SLO, nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling, als leerplanontwikkelaar voor het leergebied kunstzinnige oriëntatie en cultuureducatie.
Auteur | | Jos van Onna |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Mens & Maatschappij |