Strategisch selecteren

Strategisch selecteren

"Strategisch selecteren 1e druk is een boek uitgegeven bij Noordhoff Uitgevers B.V.. ISBN 9789001763718

Voor een personeelsbestand van hoge kwaliteit is effectief werven en selecteren van groot belang. Om de meest geschikte personen te selecteren probeert men hun eventuele toekomstige functioneren binnen een specifieke arbeidssituatie en binnen het team en de organisatie als geheel te voorspellen.

Ondanks de beschikbaarheid van veel kennis en ""werkende"" selectie-instrumenten is het werk van selectiedeskundigen echter vaak verbrokkeld en reactief. Dat komt omdat zij zelden betrokken worden bij het strategisch beleid van de organisatie en de consequenties die dit heeft voor selectie. Om effectief te kunnen selecteren dienen selectiebeslissingen echter gerelateerd te zijn aan bredere organisatorische condities, rekening houdend met ontwikkelingen in de externe omgeving (economische, technologische, maatschappelijke en culturele trends), maar ook rekening houdend met de interne omgeving (zoals andere HRM activiteiten, de samenstelling van het bestaande personeelsbestand en de mate van integratie in de organisatie). Het leggen van een relatie tussen organisatiestrategie en selectie benadrukt dus de samenhang tussen allerlei organisatorische deelprocessen, die als het goed is gestuurd worden door de organisatiestrategie.

Strategisch selecteren beschrijft personeelsselectie daarom vanuit het perspectief van de organisatiestrategie. De nadruk op het strategische karakter van selectie vormt de rode draad bij het beschrijven van selectie-instrumenten als psychologische tests en assessment centers en ook bij discussies van wetenschappelijke kwesties die spelen in de context van personeelsselectie, zoals criteriumproblematiek.

De onderwerpen die in Strategisch selecteren aan de orde komen zijn:

Klassieke personeelsplanning: Human Resource Planning (HRP)

Strategie en strategische selectie

Twee basisperspectieven op strategie

Strategische selectie en high performance work systems

Strategische werving

Begrenzingen aan strategische selectie"

Auteur | Onbekend
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie | Managementboeken

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789059440319
Boekomslag voor ISBN: 9789035228849
Boekomslag voor ISBN: 9789462922945
Boekomslag voor ISBN: 9789461939500
Boekomslag voor ISBN: 9789463372411
Boekomslag voor ISBN: 9781633691049


Boekn ©