Gevangen in een schelp
De centrale gedachte van Gevangen in een schelp is dat onderwijs méér kan zijn dan het bewandelen van het gangbare pad. Het is zeker ook verwondering en verbazing.
Gevangen in een schelp gaat over de ontdekkingstocht van jonge kinderen in de wereld van de muziek. Uitgangspunt is de manier waarop jonge kinderen leren en zich ontwikkelen.
Gevangen in een schelp begint met een praktijkverhaal van een leerkracht van groep 1/2. Zij gaat samen met haar leerlingen zeven weken aan de slag met het thema 'ik ben muzikant' en beschrijft dit proces mede aan de hand van uitspraken, tekeningen en foto's van de kinderen. De leerkracht vertelt hoe de huishoek wordt omgebouwd tot muziekwinkel, hoe een jongen van 5 jaar de jas van de dirigent aantrekt en vervolgens met andere muzikanten "de baas" van het orkest speelt en hoe de leerkracht impulsen geeft aan de ontwikkeling van de kinderen.
Vervolgens schetst het boek de visie op ontwikkelingsgericht onderwijs, steeds gelinkt aan het praktijkverhaal. Er worden voorstellen gedaan voor het praktisch gebruik van een portfolio voor de muzikale ontwikkeling. Achtergronden en vragen zorgen voor een onderbouwing. Daarbij legt het boek de link tussen muziek en spel en muziek en taalontwikkeling.
Het boek is uitgetest in de praktijk en blijkt erg aan te slaan bij docenten en kinderen.
Gevangen in een schelp gaat over de ontdekkingstocht van jonge kinderen in de wereld van de muziek. Uitgangspunt is de manier waarop jonge kinderen leren en zich ontwikkelen.
Gevangen in een schelp begint met een praktijkverhaal van een leerkracht van groep 1/2. Zij gaat samen met haar leerlingen zeven weken aan de slag met het thema 'ik ben muzikant' en beschrijft dit proces mede aan de hand van uitspraken, tekeningen en foto's van de kinderen. De leerkracht vertelt hoe de huishoek wordt omgebouwd tot muziekwinkel, hoe een jongen van 5 jaar de jas van de dirigent aantrekt en vervolgens met andere muzikanten "de baas" van het orkest speelt en hoe de leerkracht impulsen geeft aan de ontwikkeling van de kinderen.
Vervolgens schetst het boek de visie op ontwikkelingsgericht onderwijs, steeds gelinkt aan het praktijkverhaal. Er worden voorstellen gedaan voor het praktisch gebruik van een portfolio voor de muzikale ontwikkeling. Achtergronden en vragen zorgen voor een onderbouwing. Daarbij legt het boek de link tussen muziek en spel en muziek en taalontwikkeling.
Het boek is uitgetest in de praktijk en blijkt erg aan te slaan bij docenten en kinderen.
Auteur | | L. de Jong |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Kunst & Fotografie |