Studieloopbaanbegeleiding en assessment

Studieloopbaanbegeleiding en assessment

Met het boek Studieloopbaanbegeleiding en assessment hebben de auteurs willen voorzien in een handzame en praktische inleiding in studieloopbaanontwikkeling voor studenten en docenten in het hoger beroepsonderwijs. Interessant is dat dit thema steeds op verschillende manieren wordt ingevuld. Een variant is dat er speciale studieloopbaanbegeleiders worden aangesteld. Meestal docenten die naast hun onderwijstaken ook worden ingezet bij de begeleiding van hun studenten met loopbaanvragen. Op sommige scholen vormt de aandacht voor studieloopbaan een onderdeel van het coachen. Docenten begeleiden hun studenten bij zogenaamde loopbaantaken die ingebed zijn in het onderwijsprogramma. Uitgangspunt is dat zij elkaar inspireren en daardoor op een hoger plan komen.
Als nieuwe invalshoek is gekozen voor het spelen met grondhoudingen. Grondhoudingen worden gezien als essentieel voor het komen tot kennisontwikkeling. Dit geldt zowel voor studenten als docenten. In dit opzicht wordt de relatie student-docent als gelijkwaardig beschouwd. Beiden hebben elkaar iets te bieden. De in dit boek voorgestelde methode geeft de student kans vanuit de eigen leefwereld nieuwe inzichten in te brengen en geeft de docent kans om in te brengen waar hij/ zij goed in is.
In het boek leggen de auteurs verbinding met de rol die iemand speelt in de familie- en kennissenkring, de rol binnen de vrije tijd en werk, maar ook de rol in de samenleving als geheel. Deze verbindingen en het 'ingroeien' in de verschillende rollen zijn van belang voor de studieloopbaan. Maar ook de passie komt aan de orde, ergens voor gaan, het helemaal zien zitten. De auteurs gaan uit van 'zonder passie, geen loopbaan'. Een ander aspect is het koersen, het vormgeven van je eigen studieloopbaan. Als een loopbaan zo onvoorspelbaar is hoe doe je dat dan? Er wordt ingegaan op de sensitiviteit die je moet ontwikkelen om in complexe situaties toch je eigen lijn vast te houden. Dit heeft te maken met allerlei soorten kennis die je moet ontwikkelen. Niet te geringste klus met de 'overload aan informatie'! En wie zegt je dat je op de goede weg zit? De auteurs zijn van mening dat studenten, beginnende professionals in staat moeten zijn om hier zelf criteria voor te ontwikkelen in samenwerking met hun medestudenten en docenten. Het ontwikkelen van eigen inschattingsvermogen hoort volgens hen bij professionaliteit.
De lector Career Development van Fontys en eindredacteur, Wouter Reynaert, heeft een team van deskundigen om zich heen verzameld om Studieloopbaanbegeleiding en assessment te ontwikkelen. Wouter Reynaert, Doreen Admiraal, Martin Reekers, Dick Mans en Margreet van Haasteren-Fassaert willen u met dit boek een fundamentele ondersteuning bieden, bij de integratie van Studieloopbaanbegeleiding in het HBO.

Auteur |
Taal | Nederlands
Type | Hardcover
Categorie | Mens & Maatschappij

bol logo

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789076589831
Boekomslag voor ISBN: 9789043011570
Boekomslag voor ISBN: 9789077333051
Boekomslag voor ISBN: 9789024417810
Boekomslag voor ISBN: 9789058716774


Boekn ©