Gezond gedrag in de basisschool
Hoe stimuleer je kinderen zich gezond te gedragen? Welke rol speelt de schoolsituatie? Hoe bevorder je zelfvertrouwen en ga je faalangst tegen? Hoe leer je kinderen om te gaan met gevoelens en hun sociale vaardigheden te ontwikkelen? Hoe begeleid je ze in hun seksuele en relationele ontwikkeling? (wr)Deze en dergelijke vragen komen aan de orde in de nieuwe druk van Gezond gedrag in de basisschool. De auteurs besteden aandacht aan lichaamsverzorging, chronische aandoeningen en ziekten, en de rol van de jeugdgezondheidszorg. Ze benadrukken het belang van gezond gedrag tegenover het aanleren van weetjes. (wr)De 'driesporenbenadering' staat centraal: - de geplande aanpak: gezondheidskunde als vast onderdeel van het programma - de incidentele aanpak: gedragsbeïnvloeding n.a.v. toevallige gebeurtenissen - de indirecte aanpak: de manier waarop het dagelijkse reilen en zeilen op school gestructureerd is. (wr)De auteurs zijn verbonden aan de SLO en hebben hun sporen verdiend bij de ontwikkeling van gezondheidseducatie.
Auteur | | Floor Looy |
Taal | | Nederlands |
Type | | Bindwijze overig |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |