Vlaamse en Nederlandse schilderkunst
Nederlands taslige editite Vlaamse en Nederlandse Schilderkunst is een boek van N.B. uitgegeven bij Scala. ISBN 9788881175925
Vanaf de vijftiende eeuw en daarna op het oude continent, in de kunst en in de schilderkunst in het bijzonder, hebben Vlaanderen en Itali altijd uitgeblonken. Het waren Italiaanse kooplieden en reizigers die met verbazing de zoektocht naar waarheid en de betekenis van de kleur van de primitieve noordelijke landen ontdekten, waarvan ze kenmerkende voorbeelden mee terug nemen naar het schiereiland. Gezien de afstand vertonen de Vlaamse schilderkunst en de Nederlandse geen duidelijke verschillen. De wijze van schilderen, te wijten aan het voortbestaan van de tradities in de werkplaats, het gebruik van eikenhout en goed voorbereide doeken, zijn zowel in het noorden als het zuiden gemeengoed. De verschillen blijken echter vrij duidelijk bij de religieuze schilderkunst: de macht van de centrale katholieke Majesteit in Vlaanderen liet veel decoratief schilderen produceren (sinds het vandalisme van de Beeldenstorm van 1566 de oude monumenten van alle religieuze beelden had vernietigd). In plaats daarvan legde Holland zich toe op de interpretatie van religieuze onderwerpen, waardoor er een intimistische code mogelijk werd gemaakt en de triomfantelijke en feestelijke werd opgegeven in Vlaanderen dankzij de bevestiging van de nieuwe religieuze ordes (jezu eten).
Vanaf de vijftiende eeuw en daarna op het oude continent, in de kunst en in de schilderkunst in het bijzonder, hebben Vlaanderen en Itali altijd uitgeblonken. Het waren Italiaanse kooplieden en reizigers die met verbazing de zoektocht naar waarheid en de betekenis van de kleur van de primitieve noordelijke landen ontdekten, waarvan ze kenmerkende voorbeelden mee terug nemen naar het schiereiland. Gezien de afstand vertonen de Vlaamse schilderkunst en de Nederlandse geen duidelijke verschillen. De wijze van schilderen, te wijten aan het voortbestaan van de tradities in de werkplaats, het gebruik van eikenhout en goed voorbereide doeken, zijn zowel in het noorden als het zuiden gemeengoed. De verschillen blijken echter vrij duidelijk bij de religieuze schilderkunst: de macht van de centrale katholieke Majesteit in Vlaanderen liet veel decoratief schilderen produceren (sinds het vandalisme van de Beeldenstorm van 1566 de oude monumenten van alle religieuze beelden had vernietigd). In plaats daarvan legde Holland zich toe op de interpretatie van religieuze onderwerpen, waardoor er een intimistische code mogelijk werd gemaakt en de triomfantelijke en feestelijke werd opgegeven in Vlaanderen dankzij de bevestiging van de nieuwe religieuze ordes (jezu eten).
Auteur | | N.B. |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | |